Maasland Accountants en Adviseurs

Nieuwste berichten in onze App

 
Het Nederlandse bedrijfsleven bereidt zich betrekkelijk laat voor op de gevolgen van de Brexit. Dit roept de Belastingdienst. Wordt het voor uw bedrijf ook hoog tijd om wat dit betreft de puntjes op de i te zetten? Ons kantoor staat uiteraard voor u klaar. Nog niet alle belastingtechnische consequenties van de Brexit zijn bekend, maar wij houden de vinger aan de pols voor u.
 
EORI-nummer
Er zijn maatregelen die u nu al kunt nemen, of die wij voor u kunnen verzorgen. Wanneer u regelmatig goederen importeert vanuit het Verenigd Koninkrijk hebt u een EORI-nummer nodig, dat moet worden aangevraagd. Ook is er dan de mogelijkheid een vergunning voor btw-verlegging aan te vragen.
 
Certificaten
Zonder deze vergunning moet uw bedrijf steeds opnieuw aangifte doen en btw afdragen bij de douane. Mét de vergunning kan de btw worden opgenomen in de volgende btw-aangifte. Het kan zijn dat uw bedrijf meer vergunningen en certificaten nodig heeft om zaken te doen met en in het Verenigd Koninkrijk na de Brexit. Wij zoeken het graag voor u uit en regelen het.
  • Met een EORI-nummer kan een vergunning voor btw-verlegging worden aangevraagd.
  • Met de vergunning hoeft uw bedrijf niet steeds opnieuw aangifte te doen en btw af te dragen bij de douane.  

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Als werkgever krijgt u het in 2019 in een aantal opzichten wat makkelijker. Zo is het sinds 1 januari gemakkelijker om in aanmerking te komen voor de ‘overbruggingsregeling transitievergoeding’: de criteria voor toepassing van de regeling zijn verruimd. We nemen een en ander hier in het kort door. Uiteraard staat ons kantoor voor u klaar om te bekijken wat dit voor u betekent.
 
Verlies
Wanneer u er als werkgever financieel niet goed voor staat en u moet vanwege uw bedrijfseconomische situatie werknemers ontslaan, kunt u wat betreft het betalen van een transitievergoeding in aanmerking komen voor een overbruggingsregeling. Sinds 1 januari van dit jaar geldt in nieuwe ontslagprocedures niet langer de eis dat in elk van de drie boekjaren voor aanvang van de procedure verlies moet zijn gemaakt.   
 
Reserve
Bepalend is nu een gemiddeld negatief resultaat over deze drie boekjaren. Wat betreft het eigen vermogen van de onderneming: doorslaggevend is nu dat dit – in het jaar voor de ontslagprocedure – maximaal 15 procent was van het totale vermogen. Tot 1 januari 2020 kunt u reserve opbouwen voor eventuele transitievergoedingen: op die datum loopt deze overbruggingsregeling af.
 
  • De criteria voor toepassing van de ‘overbruggingsregeling transitievergoeding’ zijn verruimd.
  • Tot 1 januari 2020 kunt u reserve opbouwen voor eventuele transitievergoedingen: op die datum loopt deze overbruggingsregeling af.

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:


Sinds 1 juli 2017 is het niet langer mogelijk pensioen in eigen beheer op te bouwen. Als dga kunt u ervoor kiezen de fiscale balanswaarde af te kopen of om te zetten in een oudedagsverplichting. Door middel van een informatieformulier moet u dat aan de Belastingdienst doorgeven. De inlevertermijn voor dit formulier is verruimd tot een jaar. Bij het correct invullen van dit document staat ons kantoor u graag terzijde.
 
Handtekening (ex-)partner
De Belastingdienst heeft recent tot deze versoepeling besloten, omdat veel van de informatieformulieren te laat binnen kwamen en omdat op heel wat formulieren de handtekening van de (ex-)partner ten onrechte ontbrak.
 
Onzekerheid
Bij tal van dga’s bestond onzekerheid: had men nu wel of geen recht meer op de fiscale korting bij afkopen of omzetten? Nu is het duidelijk: wanneer het informatieformulier (juist en volledig ingevuld) binnen de verruimde termijn wordt aangeleverd, dan komt het in orde. Op voorwaarde dat de aangifte loonheffingen op tijd en volledig is ingediend en dat de loonheffingen op het afkoopbedrag zijn voldaan.
  • Wanneer het informatieformulier (correct ingevuld) op tijd wordt aangeleverd, komt de fiscale korting in orde.
  • Voorwaarde: het op tijd en volledig indienen van de aangifte loonheffingen en het hebben voldaan van de loonheffingen op het afkoopbedrag.

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Het gebruik van elektrische auto’s door zakelijke leaserijders is nog niet wijdverbreid.  Veel werkgevers zeggen een groen mobiliteitsbeleid te voeren, dus het valt te verwachten dat het aantal ‘stekkerchauffeurs’ snel zal toenemen. Daarbij komt dat onderzoek uitwijst dat een meerderheid van de leaserijders positief staat tegenover ‘elektrisch’. Voor uw mobiliteitsbeleid is dat uiteraard een steun in de rug.
 
Accu’s
Duurzaamheid is voor rijders een belangrijke reden om voor elektrisch te kiezen. Het fiscale voordeel weegt ook in belangrijke mate mee. Daarnaast hebben elektrische auto’s minder onderhoud nodig, wat ook in de kosten scheelt. En bij juiste behandeling gaan accu’s langer mee dan men vaak denkt. Tot 2021 is dit soort auto’s vrijgesteld van wegenbelasting en BPM.
 
Bijlichten
Wat fiscaal voordeel betreft, is het opletten geblazen. Met ingang van 2019 veranderen de regels. Nog in 2018 overgaan op elektrisch kan verstandig zijn. Ons kantoor licht u graag even bij. Met ingang van 2021 geldt voor alle elektrische auto’s 22% bijtelling.
  • Met ingang van 2019 veranderen de regels; nog in 2018 overgaan op elektrisch kan verstandig zijn.
  • Met ingang van 2021 geldt voor alle elektrische auto’s 22% bijtelling.

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
In het midden- en kleinbedrijf is met veel ongenoegen gereageerd op de belasting die dga’s moeten gaan betalen over leningen bij hun eigen bedrijf. Het gaat om leningen boven de € 500.000. De belastingmaatregel wordt van kracht per 1 januari 2022. Ongeveer 23.000 dga’s zijn de pineut. Hoort u daarbij, dan overlegt ons kantoor graag met u hoe hiermee om te gaan. Maar ook wanneer u niet tot deze groep behoort, kunnen we samen eens doornemen welke gevolgen de belastingplannen van dit kabinet voor uw bedrijf hebben.
 
Winstuitkering
Omdat de voornoemde belastingmaatregel ingaat op 1 januari 2022, heeft u drie jaar de tijd om de schuld bij uw bedrijf af te lossen. Een andere mogelijkheid is het omzetten van de schuld in een winstuitkering, waarover u 25% belasting betaalt. Vanaf 2021 gaat dat percentage naar 26,9.
 
Werkgelegenheid
In ondernemerskringen (VNO-NCW en MKB-Nederland) is een belangrijk punt van kritiek op de maatregel dat dga’s hierdoor gedwongen zijn vermogen aan hun onderneming te onttrekken, waardoor groei en werkgelegenheid op de tocht komen te staan.
  • Dga’s moeten belasting gaan betalen over leningen bij hun bedrijf boven de € 500.000.
  • Ook wanneer u niet tot deze groep behoort, kunnen we samen eens doornemen welke gevolgen de belastingplannen voor uw bedrijf hebben.

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
In het midden- en kleinbedrijf bestaat relatief veel behoefte aan externe financiering, zo wijzen cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek uit. Hoe groter het bedrijf, des te groter de behoefte (geldt niet voor grootbedrijf). Grotere ondernemingen kloppen het vaakst aan bij de bank.
 
Vorm
Kleine ondernemingen, zoals startups, doen het vaakst een beroep op alternatieve bronnen, zoals crowdfunding en informele investeerders. Welke vorm past het beste bij uw financieringsbehoefte en bij uw bedrijf? Ons kantoor zoekt het graag voor u uit. Daarbij brengen we uiteraard uw gehele financiële situatie in kaart en we kijken – als u wilt – naar uw kansen in de markt waarin u opereert.
 
Voorwaarden
Met informele investeerders is in beginsel niets mis, maar hoe informeel is informeel? Het hangt er onder andere vanaf hoe zo’n investeerder zijn risico’s gecompenseerd wil zien. Steek uw hoofd niet in een strop. De voorwaarden van een overeenkomst nemen we graag met u door, voor u een handtekening zet.
  • Welke financieringsvorm past het beste bij uw behoefte en bij uw bedrijf?
  • Met informele investeerders is in beginsel niets mis, maar hoe willen zij hun risico’s gecompenseerd zien?

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Twee jaar loondoorbetaling bij ziekte van een werknemer is een nachtmerrie, vooral voor kleinere werkgevers. Behoort u tot deze categorie, dan zult u waarschijnlijk beamen dat dit u ervan weerhoudt mensen in dienst te nemen. Minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft maatregelen genomen om deze onzekerheid in het MKB tegen te gaan.  
 
Ruim € 1100 per jaar
Het kabinet heeft € 450 miljoen uitgetrokken om kleine bedrijven te helpen bij loondoorbetaling bij ziekte. Voor bedrijven die zich hiertegen willen verzekeren, scheelt dit ruim € 1100 per jaar aan premie. De Nederlandse taal wordt bovendien verrijkt met de term ‘verzuim-ontzorgverzekering’. Zes grote verzekeraars en een aantal kleinere gaan deze verzekering aanbieden.
 
MKB tevreden
Als werkgever blijft u nog steeds verplicht het loon van een zieke werknemer twee jaar door te betalen, maar de financiële risico’s worden beperkt. De nieuwe verzekering garandeert daarnaast hulp bij re-integratie van een werknemer na langdurige ziekte. In MKB-kringen is met tevredenheid gereageerd op de maatregelen van Koolmees.
 
  • De kabinetsmaatregelen helpen kleine bedrijven bij loondoorbetaling bij ziekte.
  • De nieuwe ‘verzuim-ontzorgverzekering’ (aangeboden door een aantal verzekeraars) beperkt financiële risico’s en garandeert hulp bij re-integratie.  

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Van overheidswege is men al een aantal jaren bezig met een wet die zogenoemde schijnconstructies uit de wereld moet helpen en daardoor moet leiden tot fatsoenlijke verhoudingen tussen zzp'ers en hun opdrachtgevers. Steeds weer werden tekortkomingen ontdekt in de wet DBA. Recent werd bekend dat ‘het ei van Columbus’ waarschijnlijk pas in 2021 wordt gelegd.
 
Europese regelgeving
Net als zijn voorgangers op dit terrein wil minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zzp’ers beschermen die in feite recht zouden hebben op een vast salaris en bij wie sprake is van uitbuiting. Koolmees heeft echter laten weten dat zijn versie van de plannen mogelijk op gespannen voet staat met Europese regelgeving, in verband met de invoer van een minimumtarief voor zzp’ers.
 
Gezagsverhouding
Maar minister Koolmees ploegt voort en maakt vorderingen op dit gebied. Met ingang van 2019 zal duidelijker zijn of er een zogenoemde gezagsverhouding bestaat tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Ons kantoor nodigt u van harte uit voor overleg: waar staat u nu precies als opdrachtgever?
  • De ‘volmaakte’ wet DBA komt waarschijnlijk pas in 2021.
  • Wel zal met ingang van komend jaar duidelijker zijn of er een gezagsverhouding bestaat tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (AOV’s) zijn er in diverse maten, met diverse kostenplaatjes. Veel zelfstandigen vinden een AOV echter op voorhand te kostbaar. Wanneer u dat ook vindt: het kan zinvol zijn eens te bekijken wat de mogelijkheden zijn. Ons kantoor staat voor u klaar met gedegen advies. Er zijn ook alternatieven voor een AOV. We nemen er in het kort een paar door.
 
Broodfonds
Zelf sparen is een mogelijkheid, maar stel dat u vandaag begint met sparen en u raakt morgen arbeidsongeschikt… Een ander alternatief is een zogeheten broodfonds. Met een aantal ondernemers, uiteraard bij voorkeur een flinke groep, spreekt u af elkaar te steunen bij arbeidsongeschiktheid. Dit heeft voordelen, maar in principe ook de nadelen van sparen.  
 
Vangnetverzekering
Verder biedt het UWV mogelijkheden via (verlengde) WIA en ZW, afhankelijk van uw situatie. Kunt u om medische redenen geen AOV afsluiten, dan kan een vangnetverzekering een optie zijn. Hebt u als zelfstandige weinig inkomen, dan is er het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen. Daarop kunt u onder voorwaarden een beroep doen.
  • AOV’s zijn er in diverse maten, met diverse kostenplaatjes.
  • Houd er ook bij alternatieven rekening mee dat arbeidsongeschiktheid meestal onverwacht komt.

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
De verwachtingen wat betreft de ontwikkeling van de economie zijn in Nederland over het algemeen positief, maar dat geldt niet voor mkb’ers. Slechts 19% verwacht er in 2019 op vooruit te gaan. Hoe is het gesteld met uw verwachtingen? Zijn deze reëel? Ons kantoor staat voor u klaar om samen met u uw situatie door te nemen en vast te stellen of er ruimte is voor verbetering. Het lijkt ons sowieso een goed idee samen eens te bekijken welke gevolgen de belastingplannen van het kabinet Rutte III voor u hebben.
 
Kleinere zelfstandigen
Dat ondernemers weinig vertrouwen hebben in het beleid van Rutte III is gebleken uit een onderzoek van MKB Belangen. Vijfduizend bedrijven deden hieraan mee. Het cynisme is het grootst bij kleinere zelfstandigen, bij wie de grens tussen bedrijf en privé dus is, zo wijst het onderzoek uit.
 
Vennootschapsbelasting
Van de ondervraagden denkt 85% negatieve gevolgen te ondervinden van het afschaffen van de dividendbelasting. Daarnaast is er weinig geloof in positieve gevolgen van de verlaging van de vennootschapsbelasting.
Hoe is het gesteld met uw verwachtingen? Zijn deze reëel?
Ons kantoor staat voor u klaar om samen met u te bekijken of er ruimte is voor verbetering.
 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Per 1 januari 2021 worden de huidige fiscale stimuleringsmaatregelen voor volledig elektrische auto’s beëindigd. Voor die tijd worden de maatregelen niet verder versoberd. Staatssecretaris Menno Snel heeft dat beloofd. Wat er na 1 januari 2021 gebeurt, staat nog te bezien. Ons kantoor houdt voor u de vinger aan de pols.


Vervoersbelangen
Voorlopig lijkt het erop dat de gestelde ‘klimaatdoeleinden’ niet worden gehaald, met de tot nu toe genomen of aangekondigde maatregelen. Wanneer we alleen kijken naar uw vervoersbelangen – wanneer u elektrisch rijdt of overweegt dit te gaan doen – zou dat op termijn fiscaal goed nieuws kunnen betekenen.
 
Cataloguswaarde
Sinds 1 januari van dit jaar zijn er al wel maatregelen versoberd, wat betreft het stimuleren van de aanschaf van emissievrije auto’s. Zo is de korting op de bijtelling in de inkomstenbelasting beperkt tot een cataloguswaarde tot €50.000 en is de Milieu-Investeringsaftrek minder scheutig.
  • Tot 1 januari 2021 worden de huidige fiscale stimuleringsmaatregelen voor volledig elektrische auto’s niet verder versoberd.
  • De gestelde klimaatdoeleinden lijken niet te worden gehaald: op termijn wellicht fiscaal goed nieuws voor ‘elektrische rijders’.

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
De Nederlandse overheid zegt het belangrijk te vinden dat het voor ouders mogelijk is arbeid en zorg te combineren. Goede en toegankelijke kinderopvang is daarin uiteraard cruciaal. De overheid heeft om die reden € 248 miljoen uitgetrokken om de percentages voor kinderopvangtoeslag te verhogen. Dit percentage wordt vergoed over het uurtarief dat ouders betalen voor kinderopvang tot de maximum-uurprijs.   


IKK
Voor dagopvang is deze maximum-uurprijs per 1 januari van dit jaar verhoogd tot € 8,02. De maximum-uurprijs voor buitenschoolse opvang is verlaagd tot € 6,89. Voor gastouderopvang is de maximum-uurprijs na indexering bepaald op € 6,15. De verhoging van de maximum-uurprijs voor dagopvang dient ter ondersteuning van de IKK (Innovatie Kwaliteit Kinderopvang).
 
Aantal opvanguren
Om in aanmerking te komen voor de toeslag moet u aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zo moet de kinderopvang of het gastouderbureau, waarop u een beroep doet, geregistreerd zijn bij het Landelijk Register Kinderopvang (LRK). Ook moet u een schriftelijke overeenkomst met een dergelijke instantie kunnen overleggen. Die overeenkomst moet de uurprijs en het aantal opvanguren per jaar bevatten.
 
  • Om in aanmerking te komen voor kinderopvangtoeslag moet u aan bepaalde voorwaarden voldoen.
  • De opvanginstantie moet geregistreerd zijn bij het LRK en u moet een schriftelijke overeenkomst kunnen overleggen.

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Sinds 1 januari 2013 ontvangen pleegouders de vergoedingen voor hun pleegtaken belastingvrij, ongeacht het aantal kinderen dat ze onder hun hoede nemen. Dit blijft zo, als het ligt aan staatssecretaris Menno Snel (Financiën). Maar maken deze vergoedingen uw gezinsbegroting kloppend? En hoe zit het met aanvullende regelingen en bepalingen? Ons kantoor staat uiteraard voor u klaar met raad en daad.
 
Cruciale rol
De overheid streeft ernaar dat kinderen opgroeien in een zo huiselijk mogelijke situatie. Pleegouders kunnen daarin een cruciale rol vervullen. Iedereen moet dan ook pleegouder kunnen worden, waarbij financiële drempels geen rol mogen spelen. Dat geldt ook voor het werven van pleegouders. Bovendien is het beleid erop gericht dat pleegouders er niet om financiële redenen de brui aan geven.  
 
Limiet losgelaten
Voor 1 januari 2013 gold de belastingvrijstelling voor maximaal drie pleegkinderen. Bij het loslaten van die limiet werd afgesproken dat na vijf jaar zou worden bekeken of er sprake was van negatieve effecten: inmiddels is gebleken dat die ontbreken. Naar verwachting wordt deze belastingvrijstelling structureel per 1 januari 2019.
  • Iedereen moet pleegouder kunnen worden, waarbij financiële drempels geen rol mogen spelen.
  • Vergoedingen voor pleegtaken worden dan ook blijvend vrijgesteld van belastingen.  

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Een huishouden, of dat nu éénpersoons is of uit meerdere personen bestaat, is in bepaalde opzichten net een bedrijf. Zeker financieel gezien: tegenover uitgaven dienen voldoende inkomsten te staan. Met andere woorden: de begroting moet kloppen. Hebt u hier moeite mee, dan staat ons kantoor voor u klaar. Samen nemen we uw situatie door.
 
Belastingdienst
We gaan bekijken of u bijvoorbeeld in aanmerking komt voor toeslagen, waardoor uw inkomsten toenemen. Deze kunnen we voor u aanvragen. Het zou ook kunnen dat u geld tegoed hebt van de Belastingdienst, zonder dat u dat weet. Aangifte doen of aangifte wijzigen kan tot vijf jaar terug. We nemen alle mogelijkheden door.
 
Uitgavenkant
Uiteraard kijken we ook naar de uitgavenkant. Kan de energienota omlaag? Vaak kan dat door (jaarlijks) van leverancier te wisselen en zelf te besparen. Abonnementen op mobiele telefoons kunnen vaak een stuk goedkoper, zonder heel veel comfort in te leveren. Zo is er veel meer te bedenken.
  • Komt u in aanmerking voor toeslagen, waardoor uw inkomsten toenemen?
  • Vaak kan de energienota omlaag door (jaarlijks) van leverancier te wisselen en zelf te besparen.  

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Er is tegenwoordig veel vrijheid wat betreft pensioenopbouw. De AFM (Autoriteit Financiële Markten) heeft onderzocht waartoe die vrijheid leidt: het kan welvaartswinst opleveren en een betere spreiding van inkomen. Mits de juiste keuzes worden gemaakt. Het spreekt vanzelf dat ons kantoor u hierin met raad en daad graag terzijde staat.
 
‘Straks zien we wel’
Uit het onderzoek van de AFM – waaraan 3150 pensioendeelnemers hun medewerking verleenden – is ook gebleken dat lang niet iedereen de verstandigste keuze maakt. Van de ondervraagden behoort 40% tot het type ‘pluk de dag’: nu een hoger inkomen en straks zien we wel.
 
Bijten op een houtje
Wanneer de pensioenvoorziening al ruim bemeten is, ontstaat hier natuurlijk geen probleem. Anders ligt het wanneer men op de vingers kan uitrekenen dat het na de pensioengerechtigde leeftijd bijten op een houtje wordt. Andersom worden ook niet de verstandigste keuzes gemaakt: een hoger inkomen na de pensioengerechtigde leeftijd dan ervoor, kan betekenen dat u nu onnodig krap zit.
  • Keuzevrijheid in pensioenopbouw kan welvaartswinst opleveren;
  • Voorwaarde is uiteraard dat de juiste keuzes worden gemaakt.

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Bij stichtingen en verenigingen is het up-to-date houden van pc’s/laptops/software vaak niet de hoogste prioriteit. Mocht dat bij uw organisatie ook het geval zijn: een en ander brengt risico’s met zich mee. Ons kantoor wil uiteraard niet de specialist uithangen op dit gebied, maar deze risico’s kunnen ook onverwachte kosten met zich meebrengen. Vandaar dat wij erop wijzen.


Bescherming
Veel gebruikers van Windows werken met verouderde software, zo wijzen diverse onderzoeken al jaren uit. De kans op virussen en andere beveiligingslekken neemt daardoor toe. In het kader van de bescherming van privacy (van uw leden) hebt u als organisatie hierin een belangrijke verantwoordelijkheid. Maar ook de veiligheid van uw financiële administratie is in het geding.
 
Office 2007
Wanneer u bijvoorbeeld nog gebruik maakt van Microsoft Office 2007: deze versie wordt sinds oktober 2017 niet meer door Microsoft ondersteund. Het is maar de vraag of u kunt volstaan met de aanschaf van een nieuwe versie: dit hangt af van de leeftijd van uw pc/laptop. Laat u adviseren door een specialist.
  • Door verouderde software neemt de kans op virussen en andere beveiligingslekken toe.
  • Of u kunt volstaan met nieuwe software hangt af van de leeftijd van uw pc/laptop.

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Organisaties zonder winstoogmerk hebben sinds 1 januari van dit jaar meer mogelijkheden voor mensen met een WW-uitkering die vrijwilligerswerk willen doen. Dit geldt ook voor instellingen zonder ANBI- of SBBI-status.
 
Betaald werk vinden
Dit is goed nieuws voor mensen met WW, want vrijwilligerswerk is een prima manier om werkervaring op te doen en sociale contacten te onderhouden. Een en ander kan leiden tot het sneller vinden van betaald werk. Maar het kan ook goed nieuws betekenen voor uw organisatie. Tot dit jaar konden mensen (voor een deel) gekort worden op hun WW-uitkering vanwege vrijwilligerswerk bij organisaties zonder ANBI- of SBBI-status, ook als het ging om niet-commerciële instellingen.
 
Vergoedingen
UWV houdt wel de vinger aan de pols: het mag niet gaan om vrijwilligerswerk dat betaald werk in de weg zit. Zo mogen vrijwilligers met een WW-uitkering geen betaalde krachten opvolgen en mogen zij geen functie hebben waarvoor het afgelopen jaar een betaalde kracht werd gezocht. Vergoedingen zijn aan maxima gebonden.
 
  • Vrijwilligers met een WW-uitkering mogen geen betaalde krachten opvolgen.
  • Ook mogen zij geen functie hebben waarvoor het afgelopen jaar een betaalde kracht werd gezocht.

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
We hebben al het een en ander geschreven over de ‘sportvrijstelling btw’ en de financiële nadelen die dit met zich mee kan brengen voor sportclubs zonder winstoogmerk. Minder belicht is de administratieve rompslomp die de vrijstelling tot gevolg kan hebben. Vanzelfsprekend staat ons kantoor voor u klaar deze taak te verlichten, of geheel voor u te verzorgen.  


Wel/niet subsidiabel
Vrijstelling van btw betekent ook dat de btw op uitgaven niet langer aftrekbaar is. Tegenover dit nadeel komen subsidies te staan. Maar die subsidies gelden niet voor elk soort organisatie. Voor organisaties die wel in aanmerkingen komen, geldt dat niet alle activiteiten subsidiabel zijn. Terwijl sommige activiteiten belast blijven door btw.
 
Goedkeuring
Voor alle hier aangestipte regelingen geldt dat ze onderdeel zijn van plannen, die nog goedkeuring behoeven van Tweede en Eerste Kamer. Het valt te hopen dat gedurende dit traject onduidelijkheden worden weggenomen. Zoals de zaken nu liggen, kan het zo zijn dat per kostenpost moet worden gekeken of de btw (gedeeltelijk) aftrekbaar is. Hoe de plannen ook uitpakken: er komt een overgangsregeling. Ons kantoor loodst u graag langs eventuele klippen.
  • Het kan straks zo zijn dat per kostenpost moet worden gekeken of de btw (gedeeltelijk) aftrekbaar is.
  • Hoe de kabinetsplannen ook uitpakken: er komt een overgangsregeling.

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Voor verenigingen en stichtingen bestaan veel subsidies, meer dan u waarschijnlijk denkt. Voor doe-het-zelvers (met veel tijd) is hierover op internet veel te vinden. Een andere mogelijkheid is het zoeken en het papierwerk met betrekking tot het aanvragen van subsidie(s) aan ons kantoor over te laten. Wij staan voor u klaar en kunnen u veel tijd besparen.
 
Voorwaarden
Wanneer u zich enigszins verdiept in de materie, komt u al snel de term ‘subsidieland’ tegen. Een terechte benaming. Hoewel, het is meer een wéreld. Om daarin je weg te vinden, is een hele klus. Voor welke subsidies komt uw organisatie in aanmerking? Aan welke voorwaarden moet u voldoen? Zijn er uitzonderende bepalingen? We wijzen u graag de weg.  
 
Begroting
Subsidies kunnen uiteraard een prima middel zijn om de begroting van uw organisatie sluitend te krijgen, maar ze kunnen ook stimuleren tot het doen van investeringen. Wat is daarvoor het beste moment, mede gezien regelingen die de nadelige gevolgen van de verruimde btw-vrijstelling moeten compenseren? Het is tijd om met elkaar te praten.
  • Het vinden van je weg in ‘subsidieland’ is een hele klus.
  • Wat is het beste moment om te investeren, mede gezien regelingen die de verruimde btw-vrijstelling moeten compenseren?    

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:


Zoals aangekondigd in het regeerakkoord van het kabinet Rutte III gaat de maximale onbelaste vergoeding voor vrijwilligers omhoog. Het maximum is nu nog € 150 per maand en € 1500 per jaar. Dat wordt, met ingang van 2019, respectievelijk € 170 en € 1700. Het kabinet wil hierdoor vrijwilligerswerk aantrekkelijker maken.
 
Gratis VOG
Een andere maatregel die het kabinet in dit kader treft, is het vergroten van de doelgroep die in aanmerking komt voor een gratis VOG (Verklaring Omtrent Gedrag). Het is nu nog zo dat een vrijwilliger in aanmerking komt voor een gratis VOG wanneer hij werkt met minderjarigen of mensen met een verstandelijke beperking. Een VOG kan alleen worden verstrekt wanneer de persoon in kwestie geen ernstige delicten op zijn naam heeft staan.
 
Afhankelijkheidspositie
De nieuwe regeling, die per 1 november ingaat, houdt in dat alle vrijwilligers, die werken met mensen in een afhankelijkheidspositie, een gratis VOG kunnen aanvragen. Uw organisatie kan vrijwilligers steunen bij het aanvragen van een VOG. Ons kantoor kan dit ook voor u afhandelen, of we wijzen u de weg. We staan voor u klaar.
  • De maximale onbelaste vergoeding voor vrijwilligers gaat met ingang van 2019 omhoog.
  • De regeling wat betreft het verkrijgen van een gratis VOG wordt per 1 november ruimer.

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
 

Download onze App

Vul in en ontvang een downloadlink.