Van de Kar & Veraart Accountants

Nieuwste berichten in onze App

 
Het lenen van de eigen BV door een DGA wordt in 2022 beperkt. Op schulden aan de eigen BV hoger dan € 500.000 komt een heffing. Het kabinet beoogt daarmee belastinguitstel en -afstel door hoge leningen bij de eigen BV te voorkomen. Een concept-wetsvoorstel daartoe is begin maart dit jaar gepubliceerd. Wat de maatregel voor uw situatie betekent, neemt ons kantoor graag persoonlijk met u door.  
 
Ab-houders
De heffing op schulden, hoger dan € 500.000, aan de eigen BV gaat ook gelden voor alle aanmerkelijkbelanghouders (ab-houders). Die status geldt voor personen met een aandelenbezit van vijf procent of meer in een aandelenvennootschap. Heeft de ab-houder een fiscale partner, dan wordt de heffing verdeeld over de ab-houder en de partner. Schulden bij meerdere BV’s, als ab-houder, worden bij elkaar opgeteld.  
 
Familieleden
Leningen aan familieleden van de ab-houder (bijvoorbeeld kinderen, ouders, grootouders en kleinkinderen) tellen mee. Dat geldt ook voor rekening-courantschulden, maar niet voor leningen die gelden als eigenwoningschuld (op bepaalde voorwaarden). De concept-regelgeving bevat diverse bepalingen die ontwijking van de heffing moeten voorkomen.
  • Veel leningen tellen mee wat betreft de heffing, eigenwoningschulden niet, op voorwaarden.
  • De concept-regelgeving bevat diverse bepalingen die ontwijking van de heffing moeten voorkomen.  

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Wanneer u bestuurder bent van een BV, of op het punt staat dat te worden, hebt u de keuze tussen het aangaan van een managementovereenkomst of een arbeidsovereenkomst. Een managementovereenkomst heeft diverse voordelen voor u en voor de BV waarvoor u werkzaamheden verricht. Onderstaand gaan we daar kort op in. Vanzelfsprekend staat ons kantoor voor u klaar om u uitgebreid voor te lichten.
 
Wettelijke regelingen
Een van de voordelen van een managementovereenkomst: deze valt niet onder het arbeidsrecht. Daardoor is een aantal wettelijke regelingen (met betrekking tot ontslagbescherming, transitievergoeding, ziekte en verlof) niet van toepassing. Er zijn ook diverse fiscale voordelen, voor beide partijen.


Kostenposten
Punt van aandacht: een managementovereenkomst mag in de praktijk niet te veel gelijkenis vertonen met een arbeidsovereenkomst. Niet alleen moeten alle afspraken duidelijk worden vastgelegd in de managementovereenkomst, maar in de praktijk moeten deze afspraken worden nageleefd. Is dat niet het geval, dan kan de overeenkomst alsnog als arbeidsrelatie worden gekwalificeerd. Met diverse kostenposten voor beide partijen als gevolg.
  • In een managementovereenkomst moeten alle afspraken duidelijk worden vastgelegd.
  • Een managementovereenkomst mag in de praktijk niet te veel gelijkenis vertonen met een arbeidsovereenkomst.

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Het Nederlandse bedrijfsleven bereidt zich betrekkelijk laat voor op de gevolgen van de Brexit. Dit roept de Belastingdienst. Wordt het voor uw bedrijf ook hoog tijd om wat dit betreft de puntjes op de i te zetten? Ons kantoor staat uiteraard voor u klaar. Nog niet alle belastingtechnische consequenties van de Brexit zijn bekend, maar wij houden de vinger aan de pols voor u.
 
EORI-nummer
Er zijn maatregelen die u nu al kunt nemen, of die wij voor u kunnen verzorgen. Wanneer u regelmatig goederen importeert vanuit het Verenigd Koninkrijk hebt u een EORI-nummer nodig, dat moet worden aangevraagd. Ook is er dan de mogelijkheid een vergunning voor btw-verlegging aan te vragen.
 
Certificaten
Zonder deze vergunning moet uw bedrijf steeds opnieuw aangifte doen en btw afdragen bij de douane. Mét de vergunning kan de btw worden opgenomen in de volgende btw-aangifte. Het kan zijn dat uw bedrijf meer vergunningen en certificaten nodig heeft om zaken te doen met en in het Verenigd Koninkrijk na de Brexit. Wij zoeken het graag voor u uit en regelen het.
  • Met een EORI-nummer kan een vergunning voor btw-verlegging worden aangevraagd.
  • Met de vergunning hoeft uw bedrijf niet steeds opnieuw aangifte te doen en btw af te dragen bij de douane.  

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Als werkgever krijgt u het in 2019 in een aantal opzichten wat makkelijker. Zo is het sinds 1 januari gemakkelijker om in aanmerking te komen voor de ‘overbruggingsregeling transitievergoeding’: de criteria voor toepassing van de regeling zijn verruimd. We nemen een en ander hier in het kort door. Uiteraard staat ons kantoor voor u klaar om te bekijken wat dit voor u betekent.
 
Verlies
Wanneer u er als werkgever financieel niet goed voor staat en u moet vanwege uw bedrijfseconomische situatie werknemers ontslaan, kunt u wat betreft het betalen van een transitievergoeding in aanmerking komen voor een overbruggingsregeling. Sinds 1 januari van dit jaar geldt in nieuwe ontslagprocedures niet langer de eis dat in elk van de drie boekjaren voor aanvang van de procedure verlies moet zijn gemaakt.   
 
Reserve
Bepalend is nu een gemiddeld negatief resultaat over deze drie boekjaren. Wat betreft het eigen vermogen van de onderneming: doorslaggevend is nu dat dit – in het jaar voor de ontslagprocedure – maximaal 15 procent was van het totale vermogen. Tot 1 januari 2020 kunt u reserve opbouwen voor eventuele transitievergoedingen: op die datum loopt deze overbruggingsregeling af.
 
  • De criteria voor toepassing van de ‘overbruggingsregeling transitievergoeding’ zijn verruimd.
  • Tot 1 januari 2020 kunt u reserve opbouwen voor eventuele transitievergoedingen: op die datum loopt deze overbruggingsregeling af.

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:


Sinds 1 juli 2017 is het niet langer mogelijk pensioen in eigen beheer op te bouwen. Als dga kunt u ervoor kiezen de fiscale balanswaarde af te kopen of om te zetten in een oudedagsverplichting. Door middel van een informatieformulier moet u dat aan de Belastingdienst doorgeven. De inlevertermijn voor dit formulier is verruimd tot een jaar. Bij het correct invullen van dit document staat ons kantoor u graag terzijde.
 
Handtekening (ex-)partner
De Belastingdienst heeft recent tot deze versoepeling besloten, omdat veel van de informatieformulieren te laat binnen kwamen en omdat op heel wat formulieren de handtekening van de (ex-)partner ten onrechte ontbrak.
 
Onzekerheid
Bij tal van dga’s bestond onzekerheid: had men nu wel of geen recht meer op de fiscale korting bij afkopen of omzetten? Nu is het duidelijk: wanneer het informatieformulier (juist en volledig ingevuld) binnen de verruimde termijn wordt aangeleverd, dan komt het in orde. Op voorwaarde dat de aangifte loonheffingen op tijd en volledig is ingediend en dat de loonheffingen op het afkoopbedrag zijn voldaan.
  • Wanneer het informatieformulier (correct ingevuld) op tijd wordt aangeleverd, komt de fiscale korting in orde.
  • Voorwaarde: het op tijd en volledig indienen van de aangifte loonheffingen en het hebben voldaan van de loonheffingen op het afkoopbedrag.

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Het komt vaak voor dat werkgevers een werknemer na twee jaar ziekte ‘slapend’ in dienst houden. Ze hebben geen trek in het betalen van een transitievergoeding, of ze hebben er de middelen niet voor. Daartoe heeft de overheid de ‘Regeling compensatie transitievergoeding’ in het leven geroepen. De regeling gaat in op 1 april 2020 en heeft een terugwerkende kracht tot 1 juli 2015.
 
Correspondentie
De aanvraag voor compensatie kunt u indienen bij het UWV. Ons kantoor regelt dit uiteraard graag voor u. Om in aanmerking te komen voor terugbetaling, moet u allerlei ‘bewijsmateriaal’ kunnen overleggen. Dit materiaal bestaat uit alle ter zake doende correspondentie en administratieve gegevens. We vertellen u graag aan welke verplichtingen u moet voldoen en leveren alle gegevens, wanneer dit voor ons mogelijk is.
 
Oud en nieuw
Compensatie-aanvraag voor oude gevallen moet worden gedaan voor 1 oktober 2020. Voor nieuwe gevallen geldt een termijn van zes maanden na volledige betaling van de transitievergoeding. Wat betreft oude gevallen beslist het UWV binnen zes maanden over toekenning; voor nieuwe gevallen geldt in eerste instantie acht weken.
  • Om in aanmerking te komen voor terugbetaling, moet u allerlei ‘bewijsmateriaal’ kunnen overleggen.
  • Let op de termijnen waarbinnen aanvragen moeten worden gedaan.

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Het kabinet Rutte III zegt het ondersteunen van mkb-ondernemers en startups bij het aantrekken van financiering (zoals risicokapitaal) als een belangrijke uitdaging te zien. In dit kader stelt staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) 1,1 miljoen euro beschikbaar om regionale Financieringstafels op te zetten. Wat dit voor u kan betekenen, bespreken we graag met u. Hieronder in grote lijnen hoe het functioneren van de ‘tafels’ bedoeld is.
 
Vraag en aanbod
Diverse instanties nemen deel aan de Financieringstafels (waarvan al een aantal actief is), die samenwerking tussen regionale financieringsnetwerken faciliteren. Dit moet voor ondernemers de beschikbaarheid van investeringskapitaal optimaliseren: vraag en aanbod komen bij elkaar.  
 
Brainport Eindhoven
Een van de al actieve Financieringstafels is Brainport, in de regio Eindhoven. Maandelijks brengen drie banken een casus in en houdt een ondernemer een pitch. Kredietaanvragen worden aan deze tafel besproken. Er zijn hier al meer dan honderd ondernemers geholpen. Daarbij ging het niet alleen om kapitaal, maar ook om kennis en het aandragen van het juiste netwerk.
  • Financieringstafels moeten voor ondernemers de beschikbaarheid van investeringskapitaal optimaliseren.
  • De tafels kunnen ook een rol spelen bij het aandragen van kennis en het juiste netwerk.    

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
In het midden- en kleinbedrijf bestaat relatief veel behoefte aan externe financiering, zo wijzen cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek uit. Hoe groter het bedrijf, des te groter de behoefte (geldt niet voor grootbedrijf). Grotere ondernemingen kloppen het vaakst aan bij de bank.
 
Vorm
Kleine ondernemingen, zoals startups, doen het vaakst een beroep op alternatieve bronnen, zoals crowdfunding en informele investeerders. Welke vorm past het beste bij uw financieringsbehoefte en bij uw bedrijf? Ons kantoor zoekt het graag voor u uit. Daarbij brengen we uiteraard uw gehele financiële situatie in kaart en we kijken – als u wilt – naar uw kansen in de markt waarin u opereert.
 
Voorwaarden
Met informele investeerders is in beginsel niets mis, maar hoe informeel is informeel? Het hangt er onder andere vanaf hoe zo’n investeerder zijn risico’s gecompenseerd wil zien. Steek uw hoofd niet in een strop. De voorwaarden van een overeenkomst nemen we graag met u door, voor u een handtekening zet.
  • Welke financieringsvorm past het beste bij uw behoefte en bij uw bedrijf?
  • Met informele investeerders is in beginsel niets mis, maar hoe willen zij hun risico’s gecompenseerd zien?

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Twee jaar loondoorbetaling bij ziekte van een werknemer is een nachtmerrie, vooral voor kleinere werkgevers. Behoort u tot deze categorie, dan zult u waarschijnlijk beamen dat dit u ervan weerhoudt mensen in dienst te nemen. Minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft maatregelen genomen om deze onzekerheid in het MKB tegen te gaan.  
 
Ruim € 1100 per jaar
Het kabinet heeft € 450 miljoen uitgetrokken om kleine bedrijven te helpen bij loondoorbetaling bij ziekte. Voor bedrijven die zich hiertegen willen verzekeren, scheelt dit ruim € 1100 per jaar aan premie. De Nederlandse taal wordt bovendien verrijkt met de term ‘verzuim-ontzorgverzekering’. Zes grote verzekeraars en een aantal kleinere gaan deze verzekering aanbieden.
 
MKB tevreden
Als werkgever blijft u nog steeds verplicht het loon van een zieke werknemer twee jaar door te betalen, maar de financiële risico’s worden beperkt. De nieuwe verzekering garandeert daarnaast hulp bij re-integratie van een werknemer na langdurige ziekte. In MKB-kringen is met tevredenheid gereageerd op de maatregelen van Koolmees.
 
  • De kabinetsmaatregelen helpen kleine bedrijven bij loondoorbetaling bij ziekte.
  • De nieuwe ‘verzuim-ontzorgverzekering’ (aangeboden door een aantal verzekeraars) beperkt financiële risico’s en garandeert hulp bij re-integratie.  

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Van overheidswege is men al een aantal jaren bezig met een wet die zogenoemde schijnconstructies uit de wereld moet helpen en daardoor moet leiden tot fatsoenlijke verhoudingen tussen zzp'ers en hun opdrachtgevers. Steeds weer werden tekortkomingen ontdekt in de wet DBA. Recent werd bekend dat ‘het ei van Columbus’ waarschijnlijk pas in 2021 wordt gelegd.
 
Europese regelgeving
Net als zijn voorgangers op dit terrein wil minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zzp’ers beschermen die in feite recht zouden hebben op een vast salaris en bij wie sprake is van uitbuiting. Koolmees heeft echter laten weten dat zijn versie van de plannen mogelijk op gespannen voet staat met Europese regelgeving, in verband met de invoer van een minimumtarief voor zzp’ers.
 
Gezagsverhouding
Maar minister Koolmees ploegt voort en maakt vorderingen op dit gebied. Met ingang van 2019 zal duidelijker zijn of er een zogenoemde gezagsverhouding bestaat tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Ons kantoor nodigt u van harte uit voor overleg: waar staat u nu precies als opdrachtgever?
  • De ‘volmaakte’ wet DBA komt waarschijnlijk pas in 2021.
  • Wel zal met ingang van komend jaar duidelijker zijn of er een gezagsverhouding bestaat tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:


Wanneer u nog geen aangifte inkomstenbelasting hebt gedaan, dan is het inmiddels de hoogste tijd. Op 1 mei moet de klus geklaard zijn, tenzij u uitstel aanvraagt (of uitstel en aangifte door ons kantoor voor u wil laten verzorgen). Wanneer u de aangifte al (zo goed als) klaar hebt liggen: wij voeren met alle plezier een laatste controle uit, zodat u zeker weet dat u geen geld laat liggen.


Twee miljard
Geld laten liggen: dat verschijnsel doet zich op grote schaal voor. Jaarlijks schijnt er minstens twee miljard euro belastingvoordeel (aftrekposten en toeslagen) voor particulieren onbenut te blijven, eenvoudigweg omdat het niet wordt aangevraagd. Het zou toch jammer zijn wanneer u onbedoeld een duit in dit zakje achterlaat.

Zzp’ers
Veel aftrekposten zijn in het leven geroepen voor zzp‘ers en hangen samen met de jaarcijfers. Deze posten zijn dus niet al door de Belastingdienst ingevuld en vaak wordt hier iets vergeten. Dus wanneer u zzp’er bent, is extra aandacht geboden.  
 
  • Jaarlijks schijnt er minstens twee miljard euro belastingvoordeel onbenut te blijven door particulieren. 
  • Wanneer u zzp’er bent, is extra aandacht geboden: vaak wordt een aftrekpost vergeten of niet geheel benut.

 
 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:


U kunt dit jaar maximaal een ton onbelast schenken of ontvangen: de zogenoemde jubelton. De ontvanger moet tussen de 18 en 40 jaar oud zijn en het geld dient te worden besteed aan de eigen woning. Dat kan op diverse manieren, bijvoorbeeld aanschaf, verbouwing, aflossing hypotheek en afkopen erfpacht.
 
Leeftijd lenen
Mocht de ontvanger te oud zijn, maar een (fiscale) partner hebben die op de dag van de schenking 40 wordt of deze leeftijd nog niet bereikt heeft, dan kan deze leeftijd als het ware worden ‘geleend’ en blijft de schenking belastingvrij. Voor alle duidelijkheid: dat wil niet zeggen dat de fiscale partner de schenking ontvangt.
 
Meer mogelijkheden
De jubelton kan zelfs vlak voor overlijden van de schenker nog worden toegeschoven, terwijl voor reguliere schenkingen geldt dat de fiscale vrijstelling vervalt wanneer ze worden gedaan binnen 180 dagen voor het overlijden van de schenker. Overigens bestaan er meer mogelijkheden vermogen over te dragen zonder dat de fiscus begint te likkebaarden.
  • De jubelton kan zelfs vlak voor overlijden van de schenker nog worden toegeschoven.
  • Er bestaan meer mogelijkheden vermogen over te dragen zonder dat de fiscus begint te likkebaarden.  

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Per 1 januari 2021 worden de huidige fiscale stimuleringsmaatregelen voor volledig elektrische auto’s beëindigd. Voor die tijd worden de maatregelen niet verder versoberd. Staatssecretaris Menno Snel heeft dat beloofd. Wat er na 1 januari 2021 gebeurt, staat nog te bezien. Ons kantoor houdt voor u de vinger aan de pols.


Vervoersbelangen
Voorlopig lijkt het erop dat de gestelde ‘klimaatdoeleinden’ niet worden gehaald, met de tot nu toe genomen of aangekondigde maatregelen. Wanneer we alleen kijken naar uw vervoersbelangen – wanneer u elektrisch rijdt of overweegt dit te gaan doen – zou dat op termijn fiscaal goed nieuws kunnen betekenen.
 
Cataloguswaarde
Sinds 1 januari van dit jaar zijn er al wel maatregelen versoberd, wat betreft het stimuleren van de aanschaf van emissievrije auto’s. Zo is de korting op de bijtelling in de inkomstenbelasting beperkt tot een cataloguswaarde tot €50.000 en is de Milieu-Investeringsaftrek minder scheutig.
  • Tot 1 januari 2021 worden de huidige fiscale stimuleringsmaatregelen voor volledig elektrische auto’s niet verder versoberd.
  • De gestelde klimaatdoeleinden lijken niet te worden gehaald: op termijn wellicht fiscaal goed nieuws voor ‘elektrische rijders’.

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
De Nederlandse overheid zegt het belangrijk te vinden dat het voor ouders mogelijk is arbeid en zorg te combineren. Goede en toegankelijke kinderopvang is daarin uiteraard cruciaal. De overheid heeft om die reden € 248 miljoen uitgetrokken om de percentages voor kinderopvangtoeslag te verhogen. Dit percentage wordt vergoed over het uurtarief dat ouders betalen voor kinderopvang tot de maximum-uurprijs.   


IKK
Voor dagopvang is deze maximum-uurprijs per 1 januari van dit jaar verhoogd tot € 8,02. De maximum-uurprijs voor buitenschoolse opvang is verlaagd tot € 6,89. Voor gastouderopvang is de maximum-uurprijs na indexering bepaald op € 6,15. De verhoging van de maximum-uurprijs voor dagopvang dient ter ondersteuning van de IKK (Innovatie Kwaliteit Kinderopvang).
 
Aantal opvanguren
Om in aanmerking te komen voor de toeslag moet u aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zo moet de kinderopvang of het gastouderbureau, waarop u een beroep doet, geregistreerd zijn bij het Landelijk Register Kinderopvang (LRK). Ook moet u een schriftelijke overeenkomst met een dergelijke instantie kunnen overleggen. Die overeenkomst moet de uurprijs en het aantal opvanguren per jaar bevatten.
 
  • Om in aanmerking te komen voor kinderopvangtoeslag moet u aan bepaalde voorwaarden voldoen.
  • De opvanginstantie moet geregistreerd zijn bij het LRK en u moet een schriftelijke overeenkomst kunnen overleggen.

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Sinds 1 januari 2013 ontvangen pleegouders de vergoedingen voor hun pleegtaken belastingvrij, ongeacht het aantal kinderen dat ze onder hun hoede nemen. Dit blijft zo, als het ligt aan staatssecretaris Menno Snel (Financiën). Maar maken deze vergoedingen uw gezinsbegroting kloppend? En hoe zit het met aanvullende regelingen en bepalingen? Ons kantoor staat uiteraard voor u klaar met raad en daad.
 
Cruciale rol
De overheid streeft ernaar dat kinderen opgroeien in een zo huiselijk mogelijke situatie. Pleegouders kunnen daarin een cruciale rol vervullen. Iedereen moet dan ook pleegouder kunnen worden, waarbij financiële drempels geen rol mogen spelen. Dat geldt ook voor het werven van pleegouders. Bovendien is het beleid erop gericht dat pleegouders er niet om financiële redenen de brui aan geven.  
 
Limiet losgelaten
Voor 1 januari 2013 gold de belastingvrijstelling voor maximaal drie pleegkinderen. Bij het loslaten van die limiet werd afgesproken dat na vijf jaar zou worden bekeken of er sprake was van negatieve effecten: inmiddels is gebleken dat die ontbreken. Naar verwachting wordt deze belastingvrijstelling structureel per 1 januari 2019.
  • Iedereen moet pleegouder kunnen worden, waarbij financiële drempels geen rol mogen spelen.
  • Vergoedingen voor pleegtaken worden dan ook blijvend vrijgesteld van belastingen.  

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:


Ongeveer een jaar geleden hebben we u bericht over de subsidie voor het verwijderen van asbestdaken. Het potje hiervoor zou van tijd tot tijd een beetje groter worden gemaakt. Dat leek geen vreemde aankondiging, want op dat moment was het aantal vierkante meters asbestdak, dat voor 1 januari 2024 verwijderd moet zijn, nog gigantisch. Maar het geld is op.   
 
Afvalstoffenheffing vervalt
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven, van Infrastructuur en Waterstaat, heeft dit laten weten. Het potje wordt niet meer aangevuld en subsidie kan niet meer worden aangevraagd. Wel wil Van Veldhoven het makkelijker maken een lening af te sluiten om asbestdaken te verwijderen. Daarnaast vervalt voorlopig de afvalstoffenheffing voor het asbest dat van daken komt, op voorspraak van de Tweede Kamer.  
 
Voorwaarden
Ook heeft de Tweede Kamer gepleit voor een fonds, waarop een beroep kan worden gedaan wanneer eigen middelen ontbreken en niet kan worden voldaan aan de voorwaarden om een lening met dit doel aan te gaan. Van Veldhoven heeft gemeld dat banken en decentrale overheden werken aan het verwezenlijken van een dergelijk fonds.   
  • Het subsidiepotje voor het verwijderen van asbestdaken is leeg en wordt niet aangevuld.  
  • Waarschijnlijk wordt het aangaan van een lening met dit doel gemakkelijker; een fonds moet uitkomst bieden wanneer een lening niet kan worden aangegaan.

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:


Schenkingen en erfenissen zijn bij een sportvereniging natuurlijk altijd van harte welkom. Vanzelfsprekend geldt dat het sluitend krijgen van de begroting steeds weer een avontuur is. Maar hoe gaat de fiscus om met schenkingen en erfenissen? Ons kantoor licht u graag uitgebreid voor. Hieronder nemen we een en ander alvast in grote lijnen door.
 
Begunstigers
De Belastingdienst maakt bij schenkingen en erfenissen geen onderscheid tussen begunstigers. Met andere woorden: het maakt niet uit van wie de schenking of erfenis afkomstig is. Het kan een lid of oud-lid zijn, iemand van buiten de vereniging of een bedrijf. Wanneer het bedrag dat u toevalt per keer € 2.147 of minder is, van diverse afzenders, de vereniging geen belasting verschuldigd is.  
 
SBBI-status
Heeft uw vereniging de SBBI-status (SBBI staat voor Sociaal Belang Behartigende Instelling) dan zijn ook schenkingen en erfenissen boven € 2.147 van schenk- of erfbelasting vrijgesteld. Voor het verkrijgen van deze status geldt een aantal voorwaarden. Ons kantoor helpt u graag bij het aanvragen van deze status.
  • De Belastingdienst maakt bij schenkingen en erfenissen geen onderscheid tussen begunstigers.
  • Heeft uw vereniging de SBBI-status, dan zijn schenkingen en erfenissen boven € 2.147 vrijgesteld van schenk- of erfbelasting.

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Bij stichtingen en verenigingen is het up-to-date houden van pc’s/laptops/software vaak niet de hoogste prioriteit. Mocht dat bij uw organisatie ook het geval zijn: een en ander brengt risico’s met zich mee. Ons kantoor wil uiteraard niet de specialist uithangen op dit gebied, maar deze risico’s kunnen ook onverwachte kosten met zich meebrengen. Vandaar dat wij erop wijzen.


Bescherming
Veel gebruikers van Windows werken met verouderde software, zo wijzen diverse onderzoeken al jaren uit. De kans op virussen en andere beveiligingslekken neemt daardoor toe. In het kader van de bescherming van privacy (van uw leden) hebt u als organisatie hierin een belangrijke verantwoordelijkheid. Maar ook de veiligheid van uw financiële administratie is in het geding.
 
Office 2007
Wanneer u bijvoorbeeld nog gebruik maakt van Microsoft Office 2007: deze versie wordt sinds oktober 2017 niet meer door Microsoft ondersteund. Het is maar de vraag of u kunt volstaan met de aanschaf van een nieuwe versie: dit hangt af van de leeftijd van uw pc/laptop. Laat u adviseren door een specialist.
  • Door verouderde software neemt de kans op virussen en andere beveiligingslekken toe.
  • Of u kunt volstaan met nieuwe software hangt af van de leeftijd van uw pc/laptop.

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
Organisaties zonder winstoogmerk hebben sinds 1 januari van dit jaar meer mogelijkheden voor mensen met een WW-uitkering die vrijwilligerswerk willen doen. Dit geldt ook voor instellingen zonder ANBI- of SBBI-status.
 
Betaald werk vinden
Dit is goed nieuws voor mensen met WW, want vrijwilligerswerk is een prima manier om werkervaring op te doen en sociale contacten te onderhouden. Een en ander kan leiden tot het sneller vinden van betaald werk. Maar het kan ook goed nieuws betekenen voor uw organisatie. Tot dit jaar konden mensen (voor een deel) gekort worden op hun WW-uitkering vanwege vrijwilligerswerk bij organisaties zonder ANBI- of SBBI-status, ook als het ging om niet-commerciële instellingen.
 
Vergoedingen
UWV houdt wel de vinger aan de pols: het mag niet gaan om vrijwilligerswerk dat betaald werk in de weg zit. Zo mogen vrijwilligers met een WW-uitkering geen betaalde krachten opvolgen en mogen zij geen functie hebben waarvoor het afgelopen jaar een betaalde kracht werd gezocht. Vergoedingen zijn aan maxima gebonden.
 
  • Vrijwilligers met een WW-uitkering mogen geen betaalde krachten opvolgen.
  • Ook mogen zij geen functie hebben waarvoor het afgelopen jaar een betaalde kracht werd gezocht.

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:
 
We hebben al het een en ander geschreven over de ‘sportvrijstelling btw’ en de financiële nadelen die dit met zich mee kan brengen voor sportclubs zonder winstoogmerk. Minder belicht is de administratieve rompslomp die de vrijstelling tot gevolg kan hebben. Vanzelfsprekend staat ons kantoor voor u klaar deze taak te verlichten, of geheel voor u te verzorgen.  


Wel/niet subsidiabel
Vrijstelling van btw betekent ook dat de btw op uitgaven niet langer aftrekbaar is. Tegenover dit nadeel komen subsidies te staan. Maar die subsidies gelden niet voor elk soort organisatie. Voor organisaties die wel in aanmerkingen komen, geldt dat niet alle activiteiten subsidiabel zijn. Terwijl sommige activiteiten belast blijven door btw.
 
Goedkeuring
Voor alle hier aangestipte regelingen geldt dat ze onderdeel zijn van plannen, die nog goedkeuring behoeven van Tweede en Eerste Kamer. Het valt te hopen dat gedurende dit traject onduidelijkheden worden weggenomen. Zoals de zaken nu liggen, kan het zo zijn dat per kostenpost moet worden gekeken of de btw (gedeeltelijk) aftrekbaar is. Hoe de plannen ook uitpakken: er komt een overgangsregeling. Ons kantoor loodst u graag langs eventuele klippen.
  • Het kan straks zo zijn dat per kostenpost moet worden gekeken of de btw (gedeeltelijk) aftrekbaar is.
  • Hoe de kabinetsplannen ook uitpakken: er komt een overgangsregeling.

 
Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat:

Download onze App

Vul in en ontvang een downloadlink.