Voor- en nadelen van kantoor aan huis

Hebt u een kantoor aan huis of overweegt u dit te nemen? Er zijn veel voor de hand liggende voordelen, maar de fiscale consequenties zijn niet eenvoudig te overzien. De regels veranderen namelijk nogal eens en worden er niet eenvoudiger op. Wat eenmanszaken betreft lichten we een tipje van de sluier op. Met nadruk: niet meer dan dat, want het aantal haken en ogen is aanzienlijk. Om uw persoonlijke situatie in kaart te brengen, raadpleegt u het best uw specialist op dit gebied.

 

Eisen
Om de kosten van kantoor aan huis te kunnen aftrekken voor de inkomstenbelasting moet de werkruimte een zelfstandig onderdeel van uw woning zijn: eigen ingang, eigen sanitair, in principe verhuurbaar aan derden. Daarnaast moet u minimaal 70 procent van uw inkomsten in de betreffende ruimte verdienen. Wordt niet aan deze eisen voldaan, dan is dit belastingvoordeel voor u niet weggelegd.

 

Privé- of ondernemingsvermogen
Wordt wel aan de voorwaarden voldaan, maar gebruikt u uw werkruimte voor meer dan 90 procent zakelijk, dan behoort deze wettelijk tot ondernemingsvermogen. Komt het zakelijk gebruik uit tussen de 10 en 90 procent dan hebt u de keuze deze ruimte aan te merken als privévermogen of als ondernemingsvermogen.

 

  • De regels ten aanzien van kantoor aan huis veranderen nogal eens en worden er niet eenvoudiger op, met als gevolg dat…
  • …de fiscale consequenties niet eenvoudig te overzien zijn

 

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Bel of mail ons voor informatie op maat: